$ 444.32  473.33  4.76

Дағдарыс кезінде Қазақстаннан заңсыз әкетілген капиталды қайтарудың өзектілігі артты

Капиталды алудың әртүрлі тәсілдері бар, бірақ көп жағдайда бұл толықтай заңды. Сыртқы экономикалық келісімшарттармен түрлі айла-шарғы жасау арқылы осы процестерге және бизнеске өз үлесін қосады.
фото: azattyq-ruhy.kz
фото: azattyq-ruhy.kz

Covid-19 пандемиясының өсуіне байланысты дағдарыс кезінде Қазақстаннан заңсыз әкетілген капиталды қайтарудың өзектілігі артты, деп хабарлайды Skifnews.kz ақпарат порталы, finreview.info дерегіне сілтеме жасап.

Тәуелсіздік жылдарында оның көлемі 200 млрд АҚШ долларын құрады. Бұл қаражатты қайтару үшін мүлік пен кірісті декларациялауды заңдастыру бағдарламалары жүргізілді. Алайда, олар алынған капиталдың тек 10% -ын қайтаруды қамтамасыз ететін көрінетін нәтиже бермеді. Сондықтан сұрақ туындайды: ішкі капиталды сақтау үшін Қазақстан қандай құралдарды қолдануы керек?

Соңғы жылдары заңсыз экспортталған капиталды Қазақстанға қайтару қажеттілігі туралы мәселе ақпарат саласында жиі көтеріліп келеді. Халықаралық сарапшылардың бағалауынша, тәуелсіздік жылдары оның көлемі 200 млрд АҚШ долларға жетті. Бұл Ұлттық қордың ағымдағы активтерінен 3,5 есе көп. Алайда елге тек 90 млн АҚШ доллар қайтарылды.

Капиталды алудың әртүрлі тәсілдері бар, бірақ көп жағдайда бұл толықтай заңды. Сыртқы экономикалық келісімшарттармен түрлі айла-шарғы жасау арқылы осы процестерге және бизнеске өз үлесін қосады. Сонымен қатар, экспорттық-импорттық операциялар арқылы елден ақша ағымының динамикасы тұрақты болып табылады.

Еуропалық тәжірибеге сүйене отырып, Қазақстан ұзақ уақыттан бері Қылмыстық кодекстің тиісті бабын қылмыссыздандырды, осылайша елден ақша экспорттаушылар мен импорттаушыларды ауыр зардаптардан босатты. Тек әкімшілік ықпал ету тетіктері, соның ішінде айыппұлдар мен айыппұлдар ғана қалды. Сыртқы экономикалық қызметті жүзеге асыратын ұйымдар өздері декларацияны дербес ұсынады, олар келісімшарт бойынша қарыз сомасын толтырады. Алайда, бұл құжат қарыздың нақты неден туындағанын анықтауға мүмкіндік бермейді. Мысалы, ол экспорттық түсімнің алынбауы немесе жеткізілмеген импорттық тауарлар үшін алдын-ала төлем нәтижесінде пайда болуы мүмкін.

Соған қарамастан, елдегі кәсіпкерлік қызметті тоқтата тұрған, осылайша бюджет пен Ұлттық қорға түсетін түсімді төмендететін коронавирустық пандемияға байланысты, заңсыз экспортталған қаражатты қайтару қажеттілігі едәуір артты. Сондықтан мемлекет орта мерзімді перспективада экономиканың шикізаттық емес секторынан түсетін түсімдер есебінен өсіп жатқан шығындарды қамтамасыз ете отырып, бюджетті теңгеруге тырысады. Қазірдің өзінде Ұлттық экономика министрлігінің әлеуметтік-экономикалық даму болжамында бюджет түсімдерін 2019 жылғы 9,7 трлн теңгеден 2022 жылға қарай 13 трлн теңгеге дейін ұлғайту жоспарланған. Бұл мұнай емес экономикадан алдағы үш жылда қосымша 2,5 трлн теңге салық түсімі алу жоспарланып отырғанын білдіреді. Сонымен бірге, бюджеттің кірісін ұлғайтудың негізгі құралдарының бірі көлеңкелі экономикаға қарсы күрес болып табылады.

Алайда, экспортталған капиталды қайтару үшін заңдастыру бағдарламасы көрінетін нәтиже бермеді – оның көлемі 10% аспайды

Қоғамдық саяси салада оффшор тақырыбы 2010 жылдың басында тарала бастады. Мұның зардаптарының бірі 2013 жылғы тамызда экономиканы қайта құрылымдау жөніндегі жұмыс тобының құрылуы болды. 2014 жылдың соңында Қазақстан 1988 жылы Страсбург конвенциясына қосылып, Қазақстанның салық органдарының халықаралық органдармен өзара іс-қимылын жақсартуы керек. Конвенцияға қол қоюға 90 ел қатысты, оның ішінде 19 оффшорлық юрисдикция. Бұл келісім қатысушы елдерге резиденттер туралы салықтық ақпаратпен алмасуға мүмкіндік береді, бұл Қазақстанға шетелде Қазақстан азаматтарынан мүліктің және қолма-қол ақшаның болуын бақылауға және оларды декларациядағы мәліметтермен салыстыруға мүмкіндік береді.

Қазақстанда тәуелсіздік алғаннан бері үш заңдастыру жүргізілді. Олардың соңғысының 2017 жылы аяқталған нәтижелері бойынша 151 мың жылжымайтын мүлік нысаны заңдастырылып, 4,1 трлн теңге заңды айналымға тартылды. Бұл активтер салық түсімдерін жылына 950 млрд теңгеге арттыруға мүмкіндік берді.

Алайда, мүлікті жария ету қазақстандықтардың жалпыға бірдей кірістерін декларациялаумен бірге ішінара қайтаруды қамтамасыз етеді және капиталдың кетуі проблемасын толық шеше алмайды. Оның үстіне, Бас прокуратураның мәліметінше, елде экономикалық қылмыстар тек артқан. Бұл қазақстандықтардың өз капиталдарының қауіпсіздігіне және оны ішкі нарықта көбейту мүмкіндігіне әлі де күмәнданатынын білдіреді.

2019 жылы қазақстандық инвесторлар 2,7 млрд АҚШ долларды шетелге шығарды

Соған қарамастан, соңғы бес жыл ішінде шетелге тікелей инвестициялардың кетуі 2,6 есе азайды. Көбінесе қаражат Кипрге, Нидерланды мен Кайман аралдарына жіберіледі – шамамен 1,4 млрд АҚШ доллары. Капитал шығарылатын негізгі қызмет түрі сақтандыру және зейнетақы қорларын қоспағанда, қаржылық қызметтердің кең саласы болып табылады.

Инвесторлардың пікірінше, капиталдың елден кетуі Қазақстанның банктер депозиттеріне балама құралдарының нашар дамығандығымен байланысты. Мысалы, жеке тұлғалардың капиталын ұстап тұруға және көбейтуге бағытталған, 100 мың АҚШ долларынан асатын private banking қызметін 27 қазақстандық банктің 10-ы ғана ұсынады. Қызметтің бұл түріне сұраныс төмен болып қала береді, өйткені қазақстандықтар көбінесе халықаралық банктерге қаражат бөледі. Сондықтан, Қазақстанның қаржы секторы private banking нарығының әлеуетін жіберіп алады, оның көлемі шамамен 1 трлн теңгені құрайды.

Қазақстан капиталының кетуін қалай азайтуға болады?

Қазақстандық инвесторларды елдегі private banking жүйесінің дамуына байланысты қаражаттың шетелге кетуін азайтуға ынталандыруға болады. Біріншіден, қызмет қаржы секторының негізгі проблемасын – жергілікті ЕДБ-ге сенімсіздікпен шешеді, бұл жоғары девальвация мен инфляциялық күтулермен бірге жүреді.

Private banking қызмет тек құрал болып табылады және активтердің кетуі немесе түсу себебі емес. Оның дамуы ішкі нарыққа деген сенім болған жағдайда ғана елдегі инвесторлардың капиталын оқшаулауға мүмкіндік береді. Сондықтан Қазақстанға қызмет көрсетудің осы түрін ұсынатын халықаралық ұйымдардың келуі, сондай-ақ шетелдік және қазақстандық банктер мен инвестициялық компаниялар арасында серіктестік қатынастар орнатылуы қажет. Осының арқасында нарық 2025 жылға қарай 2,5 млрд АҚШ долларға дейін өсуі мүмкін.

Бірақ коммерциялық банктермен қатар, private banking қызметті дамыту үшін негіз мемлекеттік бастамамен – «Астана» халықаралық қаржы орталығымен де жасалады. Атап айтқанда, АХҚО іске қосылған кезде Қазақстанда заманауи активтер мен инвестицияларды басқару құралдары пайда болды. Мысалы, активтерді сенімгерлік басқаруға беру мүмкіндігі бар. Меншік қатынастарының бұл формасы бай қазақстандықтарға өз активтерін соңғы бенефициарлардың пайда табу мақсатында сенімгерлік басқаруға беруіне мүмкіндік береді. Трасттың негізгі мақсаты – активтерді ықтимал тәуекелдерден қорғау.

Сенімдер Батыс елдерінде кеңінен танымал, өйткені олар пайдаланудың қарапайымдылығын, түсінікті тұжырымдамасын, құрылымының икемділігі мен берілген активтердің құқықтық қорғалуын қамтамасыз ететін англо-саксондық құқықтық жүйенің құралы болып табылады.

АХҚО private banking жүйесінде жұмыс жасайтын ең ірі халықаралық компанияларды тіркеді. Мысалы, Швейцарияның Blackfort Capital және Clarus Capital компаниялары. Бұл шетелдік қаржы институттарының қазақстандық қаржы орталығына жоғары сенімін растайды. Олардың Қазақстан нарығына келуімен ауқатты қазақстандықтар үшін VIP-қызметтердің барлық түрлері ашылады, олар қазір шетелге қарауға мәжбүр.

Сіздің реакцияңыз?
Ұнайды 0
Ұнамайды 0
Күлкілі 0
Ашулы 0

Серіктес жаңалықтары