Кейінгі жылдары Елбасының медицина мәселесіне баса көңіл бөлуінің арқасында біршама нәтижелерге қол жеткізуге мүмкіндік туды. Соңғы бірнеше жылда отандық денсаулық сақтау жүйесінде айтарлықтай өзгерістер болды. Денсаулық сақтауды одан әрі дамыту бойынша мемлекеттік бағдарламалардың қабылдануы және оларды іске асыру осы бағытта бірқатар жетістіктерге қол жеткізуге ықпал етті.
2005 жылдан 2015 жылдар арасында іске асырылған екі мемлекеттік бағдарлама шеңберінде денсаулық сақтау жүйесі кең көлемде жаңғыртылды. Емдеу процесінде жаңа технологиялар белсенді қолданыла бастады. Ауруды ерте кезде анықтауға мүмкіндік беретін Ұлттық скринингті бағдарлама енгізілді. Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі жұмыс істейді. Фертильді жастағы әйелдер, жүкті және ауыр жағдайда жатқан науқастар тіркелімі жасалды. Тиісті және шұғыл медициналық көмек көрсету үшін ескерту және іс-қимыл алгоритмінің кестесі қабылданды.
Өмір сүру ұзақтығының шамамен 3 жылға ұзаруы, ҚР халқының, оның ішінде ана мен нәресте өлімі деңгейінің төмендеуі «Саламатты Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасының негізгі нәтижесі болып отыр. Мәселен, 2015 жылдың қорытындысы бойынша өмір сүру ұзақтығы 72 жасты құрайды.
Осындай жағымды өзгерістерге қол жеткізуге өлімнің негізгі себептері болып табылатын ауруды (қан айналымы жүйесінің ауруы, қатерлі ісіктер, жарақаттану, ана мен нәресте өлімі) алдын алуға, ерте анықтауға және уақтылы емдеуге бағытталған кешенді шаралар үлкен әсерін тигізді.
Қан айналымы жүйесінің ауруын (бұдан әрі – ҚЖА) белсенді анықтау нәтижесінде ҚЖА-дан болатын өлім көрсеткіші 2011 жылғы 309,6-дан 2015 жылғы 193,8-ге дейін төмендеді.
Онкологиялық ауруларды ерте анықтауға, химиялық препараттармен қамтамасыз етуге, медициналық ұйымдардың материалдық-техникалық базасын нығайтуға бағытталған іс-шаралар 100 мың халыққа шаққанда қатерлі ісіктен өлім көрсеткішін 2011 жылғы 102,4-тен 2015 жылы 92,0-ге дейін төмендетуге мүмкіндік берді.
Әйелдердің репродуктивтік денсаулығын нығайтуға бағытталған, оның ішінде профилактика жүргізу, ауруларды ерте анықтау және оларды сауықтыру бойынша іс-шаралар жалғасуда.
Мемлекеттің денсаулық сақтау саласындағы саясатының жалғасы ретінде Қазақстан Республикасы Президентінің Жарлығымен ағымдағы 15 қаңтарда «Қазақстан Республикасының денсаулық сақтау саласын дамытудың 2016 – 2019 жылдарға арналған «Денсаулық» мемлекеттік бағдарламасы (бұдан әрі – Мемлекеттік бағдарлама) бекітілді. Мемлекеттік бағдарламаның мақсаты – еліміздің тұрақты әлеуметтік-экономикалық дамуын қамтамасыз ету.
Бұл бағдарлама 2011 – 2015 жылдарға арналған «Саламатты Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасы бойынша іске асырылған міндеттердің сабақтастығын қамтамасыз етуге бағытталған. Оны іске асыру халықты жалпы қамту қағидаттарын сақтай отырып, адамдардың қажеттілігіне, сапалы медициналық көмекке қолжетімділікті және денсаулығы үшін ортақ жауапкершілікті қамтамасыз етуге бағдарланған денсаулық сақтау жүйесінің динамикалық дамуына септігін тигізеді. Ең алдымен, ол кез келген мемлекеттің ең басты байлығының бірі – адам әлеуетін іске асыруға бағытталған.
Мемлекет басшысы қойған міндеттерді ескере отырып, денсаулық сақтау саласын одан әрі дамытуға негізгі тәсілдер әзірленді, ол 2019 жылға дейінгі Мемлекеттік бағдарламаның негізі болып табылады. Мемлекеттік бағдарламаны іске асыру 7 бағыт бойынша жүзеге асырылатын болады:
Денсаулықтың негізіне репродуктивтік денсаулық кіретінін айта кеткен жөн. Бұл бағыт ұлттың болашағын анықтау кезде маңызды болып табылады. Фертильді жастағы адамдардың денсаулығы, олардың әрекетке қабілеттілігі, ананың қауіпсіздігін қамтамасыз ету – халықтың әл-ауқаты үшін маңызды аспектілер болып табылады.
Оң нәтижелер статистикамен нақтыланады. Мәселен, ана өлімінің көрсеткіші 100 мың тірі туғандарға шаққанда 2011 жылмен (17,4) салыстырғанда 28,2%-ға төмендеп, 2015 жылы 12,5-ті құрайды. Нәресте өлімінің көрсеткішін 1000 тірі туғандарға шаққанда 2011 жылмен (14,84) салыстырғанда 36,9 %-ға төмендеп, 2015 жылы 9,37-ні құрайды.
Денсаулық сақтау саласында жасалған жұмыстардың оң нәтижесі балалар тууының тұрақты өсуімен байқалып отыр. Егер 2003 жылы елімізде 248 мың бала туған болса, онда 2015 жылы бұл цифрлар 400 мыңға жуықтады. Туу коэффициенті үнемі өсуде, көрсетілген кезеңде 2015 жылы 1,4 есеге немесе 1 мың халыққа шаққанда 22,7-ге өсті.
Қазақстанда қазіргі уақытта ана болуды көтермелеу, отбасы денсаулығын сақтау және нығайтудың әлеуметтік-экономикалық тиімді механизмдері және басқа негіз бойынша басты бағытта нақты көрсетілген халық денсаулығын сақтау жөнінде мемлекет саясатының мықты фундаменті құрылған. Сондықтан денсаулықты, оның ішінде репродуктивтік денсаулықты нығайту мақсатында өз денсаулығына дұрыс күтім жасау үшін азаматтардың дағдыларын арттыру және оларды отбасы мәдениетіне тәрбиелеу, отбасы институтын нығайту қажет.
2016 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша республикада халыққа медициналық көмек 864 аурухана және 2 852 амбулаториялық-емхана ұйымдарында көрсетіледі.
Ауыл халқына медициналық көмек 143 орталық және аудандық ауруханаларда, 61 ауылдық участкеде және ауыл ауруханаларында, 1 585 дәрігерлік және отбасылық дәрігерлік амбулаторияында, 4 060 фельдшерлік-акушерлік және медициналық пунктте көрсетіледі.
Сонымен қатар Қазақстанда акушерлік-гинекологиялық қызмет бүгінгі күні 18 перзентханада, 26 перинаталдық орталықта, 375 облыстық, қалалық, орталық аудандық ауруханалардың бөлімшелерінде, 759 әйелдер консультациясында және емханалардағы кабинетттерде ұсынылады. Елімізде төрт мыңнан астам акушер-гинеколог дәрігерлер жұмыс жасайды. Яғни ана мен бала денсаулығына күтімді кәсіби маман қызметкерлер көрсетеді.
Сонымен қатар денсаулық сақтау жүйесінің қаржылық тұрақтылығын қамтамасыз етуді қарастыратын, 2020 жылға дейінгі денсаулық сақтау дамыту мемлекеттік бағдарламасы жобасына бағытталған маңызды мәселені атап өту қажет.
Елбасының тапсырмасы бойынша 2018 жылдан бастап Қазақстанда денсаулық сақтау ұлттық жүйесінің тиімділігін арттыру және тұрақтылығын дамыту үшін халық пен жұмыс берушілердің жауапкершілігін дамыту мақсатында, кезең-кезеңмен міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесі (МӘМС) енгізілетін болады, оның шеңберінде сақтандырылған азаматтарға амбулаториялық-емханалық көмек, амбулаториялық дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету; стационарлық медициналық көмек; жоғары технологиялық медициналық қызметтер, стационар алмастырушы технология; ұзақ мерзімді мейіргерлік күтім ұсынылатын болады.
МӘМС жүйесі мемлекеттік, жұмыс істейтін халықтың, жұмыс берушілердің және өздігінен жұмыс жасайтын халықтың міндетті сақтандыру төлемінен құралатын болады.
МӘМС туралы заңның 28-бабының 4-тармағына сәйкес азаматтар санатының бірқатары қорға жарна төлеуден босатылады, оның ішінде балалар; көп балалы аналар; Ұлы Отан соғысының қатысушылары және мүгедектері; мүгедектер; жұмыссыз ретінде тіркелген, интернаттық ұйымдарда оқитын және тәрбиеленетін адамдар, орта, техникалық және кәсіби, ортадан кейінгі, жоғары білім беру ұйымдарында ішкі нысанда, сондай-ақ жоғары оқу орнынан кейінгі резидентура нысанында оқитын адамдар; бала тууына байланысты, баласы үш жасқа толғанға дейінгі демалыстағы адамдар; зейнеткерлер; әскери қызметкерлер және т.б.
Бұл ретте жаңа Мемлекеттік бағдарлама Елбасының 2050 жылға дейін Қазақстанның әлемнің 30 дамыған мемлекеттер қатарына кіруі және өмір сүру ұзақтығын 80 жасқа дейін арттыру бойынша алға қойған міндеттерін іске асыруға мүмкіндік береді.
Светлана ЖАҚЫПОВА,
Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму вице-министрі.